Help, we moeten nog zoveel regelen !

18 februari 2017 - Den Burg, Nederland

woestijn

2017, het jaar van ons grote avontuur. Over bijna 8 maanden beginnen Corina en ik aan onze reis. Gambia ‘here we come’. Ik besef mij maar al te goed dat ik een goede conditie moeten hebben voor deze reis. Hoe ga ik dat doen? Sinds vorig jaar augustus loop ik 2 tot 3 x in de week hard. Ik heb het geluk dat ik een eigen ‘personal’ trainer heb, namelijk vriendlief Gerard. Als ik geen zin heb om
s ’morgens vroeg mijn bed uit te komen om te gaan rennen, dan zorgt Gerard ervoor dat ik toch mijn hardloopoutfit aantrek. En gelukkig is dit ook weleens andersom.

Kennismaking met de teams in Zwijndrecht

Op zondag 12 februari was in Zwijndrecht een bijeenkomst voor alle teams die zich hebben ingeschreven voor de Rotary Challenge. Corina en ik zouden daar allebei bij aanwezig zijn, echter het winterse weer werkte niet helemaal mee want Texel was een soort van ingesneeuwd. Dus Team Friends en Route werd vertegenwoordigd door IEN.

Tot nu toe hebben zich 7 teams ingeschreven. Sommige teams hebben al vaker de Challenge gereden en een aantal teams rijden, net zoals Corina en ik, de Challenge voor het eerst. Ik ben nog maar net binnen of ik krijg al direct de waarschuwing dat als je eenmaal de Challenge gereden, je volgend jaar weer mee wil.

Kamperen

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van teams die de Challenge al vaker hebben gereden. Want hoe spannend en stoer ik het ook vind, het voelt voor mij ook een beetje als uit mijn comfortzone stappen. Ik ben namelijk echt geen kampeerder. Mijn voorkeur gaat uit naar een 3 *** hotel of meer. Gelukkig ben ik niet de enige deelnemer in de groep, die niet van kamperen houdt. De oplossing is dat de meeste campings waar we overnachten, ook kampeerhutten hebben of dat er een hotel in de buurt ligt. Met z’n allen slapen in een bedoeïenentent lijkt me echt een ervaring, maar om wakker te worden met overal zand, op plekken waar je het eigenlijk niet wilt hebben, is wel een dingetje.

In september staat er een kampeerweekend op het programma. We leren dan alle deelnemende teams wat beter kennen. En er staat een cursus rijden door het zand op het programma. Dit is wel erg handig als je daar enige ervaring in hebt. Er moet in ieder geval een schep mee om de auto uit te graven.

We gaan op reis en nemen mee

Verplicht heeft ieder team een 27 MC-bakkie in de auto.

27 MC

We gaan hier ook nog mee oefenen, zodat we onderweg met elkaar kunnen communiceren. Elk team krijgt van de organisatie ook een Mimi Stove mee en een waka waka lamp. Allemaal totaal nieuw voor mij. Koken op een Mimi stove? Ik hou erg van koken, het is het voor mij dan ook vanzelfsprekend dat ik mij tot kok heb benoemd van team Friends en Route. Vrienden die mij kennen weten dat ik van gezond koken hou, d.w.z. geen pakjes en weinig suiker. Een uitdaging, ja ik weet het. Daarom ben ik nu al aan het bedenken hoe ik met weinig ingrediënten, een goed ontbijt en avondmaaltijd kan maken voor Corina en mij. Want energie zullen we zeker nodig hebben. We zijn 22 dagen aan het reizen. De eerste trajecten zullen we 700 tot 800 km per dag rijden. Daarna rijden we minder kilometers, maar worden de wegen ook moeilijker begaanbaar en zullen we ook langer over kortere afstanden doen.

Spot

Een leuke gadget is de Spot, zo kunnen de thuisblijvers ons via een link blijven volgen. Maar naast een leuke gadget is de Spot er vooral voor onze eigen veiligheid.

Stops onderweg

Maar gelukkig zijn er ook momenten dat we even wat rust momenten hebben tijdens de reis. Mits wij of andere teams, niet te veel autopech hebben. In Fez hebben we een middag vrij om de Souk te ontdekken met een gids. In Marrakesh hebben we een rustdag. En aan het einde van de reis blijven we nog even in Gambia voor de veiling van onze auto en willen we ook nog wel wat van Gambia zien.

Hulpmiddelen

De auto laden we vol met allerlei medische hulpmiddelen voor healthcentres/ ziekenhuisje in Mauritanië, Senegal en Gambia. Wil je ons hierbij helpen laat het ons weten. Ook laptops en telefoons zijn welkom. De laptops zijn voor de studenten van Stichting Scholenplan Gambia.

Steun Friends en Route voor het goede doel

Na de uitgebreide presentatie met heel veel informatie, was het borreltijd en heb ik nog leuke gesprekken gevoerd met een aantal Challenge rijders. Maar nu wordt het tijd voor actie. Eerdaags meer over hoe jullie deze Challenge voor het goede doel kunnen steunen. Wordt vervolgd.

Vragen of tips?
Heb je vragen of tips, mail dan naar: [email protected]